Jeden z nejakčnějších filmů všech, výkladní skříň
ultimátních přestřelek a naposledy zachycené "božství" akčních hrdinů. To a
mnohem víc je akční film Hard Boiled...
Když se řekne
hongkongská kinematografie, většina lidí zakoulí očima. Ti znalejší vám možná
ještě zmíní Jackieho Chana a tím to hasne. Chyba, dámy a pánové. Hongkongská
kinematografie skrývá ve své dlouholeté tradici plno pozoruhodných dramat
(třeba Volavka z roku 2002), ale hlavně akčních spektáklů, kde režiséři
malovali umění cákanci krve od průstřelů a z kaskadérů dostávali maximum.
Hard Boiled představuje
vrchol akčního žánru v té nejtradičnější podobě. V Americe tu dobu sice
pobíhal v kinech Terminátor Arnold Schwarzenegger, ale s rozpočtem
přes 100 milionů dolarů se řadil k filmařské špičce tehdejší doby.
Hongkong takové možnosti neměl a svým nicotným rozpočtem 4 milionů dolarů by
byl v Americe prohlášen za nízkorozpočtový. Ve své domovině byl ale dlouho
vyhlížen jako akční preciznost i rozlučka ve velkém stylu.
John Woo,
režisér snímku, měl v té době už na kontě několik akčních zářezů,
jmenovitě Lepší zítřek (1986) a ještě lépe přijímaného Killera (1991), který mu
zajistil nabídku jet natáčet do Hollywoodu. Na řadu přišlo loučení se svojí
domovinou a v podstatě i celou jeho dosavadní kinematografií. Tenhle
pomník jedné éry musel být megalomanský a definitivní, proto si k tomu
přizval svého dvorního herce Chow Yun-Fata (spolu natočili 4 filmy), vypůjčil
si tehdy mladého (nyní již uznávaného) Tonyho Leunga a do té doby neznámého
Anthony Wonga do úlohy hlavního padoucha. S touto sestavou hereckých es se
vydal natočit nejlepší akční podívanou své kariéry, která do té doby neměla
obdoby.
O scénář se
postaral Barry Wong, ikona tehdejšího hongkongského filmového průmyslu, jehož
schopnost napsat ryzí komedii, či akční thriller, se Johnovi náramně hodila.
Barry reagoval na Woovu kinematografii živě a důkladně. Krom pro něj typického
archetypu hlavních postav se totiž nebál zasadit děj do policejního prostředí,
což do té doby filmy Johna Woo nepředvedly.
Už od prvního
záběru je jasné, že tohle bude velké. Zpomalené záběry, kde se míchá vodka s ledem,
přeruší klarinet hlavního hrdiny, který v jazzovém stylu symbolicky
vykresluje to ticho před bouří, jen aby následně přišla první akční bomba. Expozice
přitom trvá doslova jen pár vteřin, při kterých nám je představen hlavní hrdina
a hned vzápětí přichází akční přestřelka, s níž by se i dnešní snímky
spokojily jako s akčním finále. Během toho totiž jedna čajovna (pro
Hongkong typické místo) zakusí olovo všemožné ráže a vyústí v krvavé
lázně, kde se rudou tekutinou zkrátka nešetří.
Woo rychlé a
na první pohled chaotické pasáže doplňuje o techniku overcrankingu, díky čemuž
vzniká zpomalení dané scény a diváci si tak mohou vychutnávat akci naplno. Každý
detail se totiž počítá a tuto přehlednost také umocňuje využití širokoúhlých
záběrů, čímž se prostředí přemění skoro do válečné vřavy.