Nejrealističtější filmové pěstní souboje

04.11.2022

Jakmile dojdou argumenty, náboje, či zbraně nejsou po ruce, musí si ve filmu postavy svůj spor vyřešit jednoduše pěstmi. Na ty nejrealističtější bitky se dnes podíváme. Řazeno podle abecedy. 

48 hodin (1982)

Když postava hraná Nickem Noltem dostane na 48 hodin z vězení Alberta Ganze, kterou ztvárnil Eddie Murphy, jejich vzájemné pohrdání, zpočátku jen slovní, vyústí v bitku, kde se střetává Nolteho síla s rychlými údery Murphyo. Souboj je skoro amatérský a hlavně nezaujatý v rámci postav.

Bod zlomu (1992)

Keanue Reeves se musí jako policista infiltrovat mezi lupiče surfaře, vedené Patrickem Swayzem, jenže jako na potvoru ho přitom vyruší místní grázlové. Policejní výcvik mu momentálně moc užitečný není, protože pistoli nechal v autě (kvůli krytí) a neočekávanou přesilu sotva zvládá. Jeho záchrana je ale ještě nečekanější. Bitka je sama o sobě přitom skoro nevýrazná (v celém snímku se odehraje daleko víc akčních bomb), ale v realističnosti si se zbytkem výběru v ničem nezadá.

Dějiny násilí (2005)

Adaptace stejnojmenného komiksu, přetavená ve vynikající snímek s Viggo Mortensenem v hlavní roli, obsahuje jednu pasáž, kdy se syn hlavní postavy vypořádá s klukem, co ho šikanuje. Scéna je rychlá a na své poměry brutální, přičemž šikanující se nestihne téměř bránit. Realističnost je zde ale na maximum a hlavně nás tato scéna (stejně jako celý film), nutí přemýšlet, zda je násilí přiměřenou reakcí na negativní vlivy kolem.

Moje tělesná stráž (1980)

V této komedii si to hlavní postava Ricky Linderman (Adam Baldwin) pěstně vyříká se svými šikanátory. Souboj jeden na jednoho ale vzápětí znevýhodní zapojení druhého šikanujícího a Rickyho kamarád Cliff (Chris Makepeace) se rozhodne pomoc a založí tak druhou bitku. Souboj je dětsky naivní, ale navzdory žánru komedie poměrně drsný a hrubý. V roce 1980 byly asi děti na násilí zvyklejší.

Oni žijí! (1988)

Tento nepříliš známý film hororového génia Johna Carpentera (Halloween, Věc) představuje úderné sci-fi béčko, kde se v jedné bitce porve Roody Piper a Keith David. Pěstní bitka se neobejde bez pořádných podpásovek (doslova), včetně využití věcí kolem. Tento souboj může být některým znám i díky parodii v seriálu South Park, a to v epizodě Rvačka kriplů.

Temná zákoutí (2000)

Ve filmu Temná zákoutí se při jedné scéně do sebe pustí Mark Wahlberg a Joaquin Phoenix. Jejich bitka začíná na schodech a postupně se přesouvá na ulici. Celá scéna byla dle Phoenixe dlouho cvičená, aby vypadala jako "nesecvičená", takže nečekejte žádnou vymazlenou choreografii, ale realistickou bitku, kde ne všechny údery zasáhnou cíl a výdrž je krátkodobá, stejně jako odolnost.

Temnější než Amber (1970)

Říká se, že hrdina je tak dobrý, jak je jeho záporák a čím je navíc nebezpečnější, tím větší problém hrdinovi způsobí. Rod Taylor v tomhle neměl jako postava moc štěstí, protože proti sobě vyfasoval záporáka kulturistu a ještě psychopata (fantastický William Smith). Jejich bitka na lodi se tak neobejde bez zničeného prostředí a spousty krve, včetně kultovního statusu.

Warrior/Válečník (2011)

Sportovní drama, kde se dva bratři vydají bojovat do MMA zápasů, se nese v plné dávce realistického pohledu na oba zúčastněné bratry (Tom Hardy a Joel Edgerton), co potřebují peníze, přičemž styl každého z nich je úplně jiný (v životě i boji). Hardy, jakožto voják, bojuje tvrdě a své protivníky většinou zneškodní rychlým knockoutem serií úderů, někdy i pouze jediným. Edgerton, učitel a amatérský zápasník, na své protivníky musí jít spíš takticky a jeho výhra je spíš z rázu zaklesnutí rukou a nohou. Finální souboj mezi nimi tak rozproudí nejen očekávání, ale i emoce.

Zlé časy (1975)

Charles Bronson si v roce 1975 pod taktovkou Waltera Hilla (již zmíněných 48 hodin) zahrál bitkaře pouličních zápasů. Finální souboj je tak skoro boxerský zápas a i po letech se mu daří vyvarovat klišé momentům "zdárné porážky a vzápětí vítězství", či jiných blbostí. Poražený je dezorientovaný a odvádí ho pryč a vítěz si bere košili s větou "Dlužíš mi prachy." Jak prosté a úderné i po letech.

Tak to byl výčet realistických soubojů. Za týden se těšte na pokračování, tentokrát z opačného soudku a to Nejlepší bojovou choregorafii ve filmu. 


Zdroj fotografií: csfd.cz

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si jako první, co je nového

Většina šermířských soubojů trvá, stejně jako většina akčních scén, dlouho secvičit a natočit. Minule jsem probral případy, které se rozhodli realističnosti jít naproti co nejvíc, ale nyní jde veškerá uvěřitelnost stranou a hlavním kritériem je stylovost. Řazeno podle abecedy.

Než to byly duely s pistolemi, byly to duely s meči, nebo kordy. Problém u filmových šermířských soubojů je, že nevypadají vůbec atraktivně, a proto ty nejrealističtější se většinou odehrávají ve filmech, kde akce nehraje prim, a tak se na ně pojďme podívat. Řazeno podle abecedy.

Minulý týden jsme probrali realistické filmové bitky, kde jsem vám mj. slíbil pokračování, tentokrát ale z opačné strany. Bojová choreografie je náročný proces, kde kaskadéři, potažmo i herci, ze sebe v tělocvičně dostanou všechno, aby nacvičili s koordinátorem kaskadérů ty nejlepší možné bitky. Chybí-li čas, peníze, nebo um (někdy chybí úplně...

Jakmile dojdou argumenty, náboje, či zbraně nejsou po ruce, musí si ve filmu postavy svůj spor vyřešit jednoduše pěstmi. Na ty nejrealističtější bitky se dnes podíváme. Řazeno podle abecedy.

Josef Tomáš Hromada-Filmový web
Všechna práva vyhrazena 2022
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky