Nejrealističtější filmové přestřelky

28.02.2020

Jakmile někdo ve filmu vezme zbraně do rukou, tak je jasné, že to někdo pořádně schytá.  Většina filmů ale jede spíš na vlně anti-realismu a většina přestřelek vypadá hlavně co nejatraktivněji pro diváky, nikoliv brané s ohledem, aby byli realistické. Proto jsem dnes vybral pár filmů, kde se přestřelky drží co nejvíce reality.

Collateral

Začneme filmem Michaela Manna. Jde o film, v níž se zabiják v podání Toma Cruise musí zbavit pár lidí v jedné jediné noci. Že se něco pokazí, je dávno jasné. Michael Mann má velmi pečlivý pohled na střílení v jeho filmech a jakmile někdo v jeho filmech drží zbraň, dojde vám, že to jistě nedělá poprvé. Michael Mann si zároveň oblíbil techniku zvanou Mozambique Drill. Jedná se o střelbu tří ran, kdy dvě jdou do hrudi a jedna do hlavy. Sám o něm říká, že to má hezký rytmus, ale zároveň to dodává pocit, že zbraň nedrží kdejaký amatér, ale profi zabiják. Přestřelky obvykle v tomto filmu netrvají déle, než pár vteřin a to pocit reality ještě více umocňuje.

Hanebný pancharti

Quentin Tarantino nikdy na akci moc nebyl, ale po Kill Billovi jí začal do svých filmů více a více vměstnávat (viz souboj Cliffa a Bruce Lee v Tenkrát v Hollywoodu).  Absolutním králem je dle mého vyvraždění v baru. Scéna, kdy začne německému důstojníkovi docházet, že něco nehraje, se díky Tarantinovi stává nervy drásající podívaná, která vyvrcholí tou nejrychlejší a nejbrutálnější přestřelkou v celém seznamu.

John Wick

John Wick bylo zjevením pro všechny fanoušky staré dobré hongkongské akční školy a udělalo z trochu zapadlé hvězdy Keanue Reevese opět hvězdu. Na režii dohlíželi dva kaskadéři, kteří si vzali to nejlepší z hongkongu a v průběhu let to přetavili v nejlepší akční scény současnosti. Teprve až John Wick ukázal, co v nich je a otevřel jim dveře do nevídaných rozměrů, za což mohou jistě ty fantastické akční scény. John Wick sice s přibývajícím počtem filmů realističnost pozapomněl, ale v prvním díle se ještě držel při zemi (alespoň většinou). John Wick ve filmu předvádí techniku Close Quarters Battle (Boj v tísněných prostorech/na krátkou vzdálenost), který je hojně využíván Speciálními vzdušnými jednotkami. Jedná se o speciální výcvik, který je specializován pro stísněné prostory a budovy, kde musí střelec dokázat zneškodnit protivníka na krátkou vzdálenost. Proto vidíte, že má John Wick zbraň blíž k sobě, s pokrčenou rukou, aby minimalizoval zpětný ráz a zároveň snížil šanci na vyražení zbraně z ruky. Vše podtrhuje i to, že Keanue Reeves strávil na střelnici nemalou dobu a na jeho jistém chování se zbraní je to setsakramentsky znát.

Na život a na smrt

Když už jsem mluvil o speciálních leteckých jednotkách, přesuneme se k námořnictvu, jednotce SEALs. Při přestřelce v lese je znát opravdu velmi vydařená kooperace týmu. Všichni se navzájem kryjí záda a když někdo vystřelí, je ten výstřel o dost osudovější. A vše podtrhuje zajímavá atmosféra, která je správně špinavá.

Nelítostný souboj

A opět Michael Mann a jeho zřejmě nejlepší film. Nelítostný souboj byl prezentován jako souboj dvou herecký es, Pacina a De Nira. Film má skvělé herce, fantastický scénář, ale hlavně jednu z nejlepších filmových přestřelek. Ve zhruba půlce filmu změří síly skupina lupičů a policie a jde o opravdový skvost. Herci totiž strávili na střelnici dlouhou dobu, takže se minimalizovala neschopnost používat zbraň. Zároveň si režisér pohrál s celkovým vyzněním scény a jejím provedením. Proto uvidíte velmi zajímavou souhru všech zúčastněných a když dojde svištící náboje, cítíte každý zásah. Postavy se navíc takticky a chytře kryjí, takže se bezpečně dostávají skrze policejní auta. A že jde i o pastvu pro uši, neboť zvuky zbraní byli nahrány přímo na placu a jejich zvuk je přímo skvostný.

Sicario

Trochu jiný typ přestřelky. V Sicariu jde spíše o rychlou a efektivní likvidaci. Postavy jsou profíci, co mají prst rychlejší, než jejich protivník a nebojí se v rámci bezpečnosti ostatních někoho chladnokrevně zabít. Jasným důkazem je scéna v koloně, kde skupina vojáků naprosto s přehledem odrovná velký počet pěšáků drogového kartelu. Střelba je taktická a přesná, žádný náboj nejde na zmar jen bezduchým střílením, ale přímo do nepřátelského těla, do co nejvíce smrtelných míst.

Trojí hranice

Trojí hranice je toho obdobou. Tým speciální jednotky vstupuje do domu drogového bosse a i zde je vidět taktické vniknutí a následná likvidace pěšáků z řad kartelu. Postavy zde chodí mírně přikrčení a při spatření protivníka jdou do polovičního dřepu, aby sami nedostali ránu. Zároveň jsou obeznámeni s celkovým počtem protivníků a každé zabití hlásí týmu, aby počítali s dalším cílem, který by na ně mohl vyběhnout. 

Únosci

Poslední film zde mám Únosci, na jehož přestřelky dohlížel voják právě z jednotky SEALs. Christopher McQuarrie zběsile necuká a vše je natočeno přehledně a srozumitelně, takže vždy víme, kdo, kde a kam střílí. Paradoxně nejlepší přestřelka přijde skoro na začátku, kdy hlavní (anti)hrdinové unesou těhotnou ženu a střílí se s bodyguardy, kteří jí mají chránit. Zde naprosto krásně funguje vzájemné krytí a taktické přebíjení a následné pronásledování patří k tomu nejzajímavějšímu, co jsem kdy viděl. Ve finále bohužel postavy trochu začnou být více filmovými hrdiny, než těmi reálnými a nadměrný počet zásobníků do Coltu 1911 (který pojme jen 7 nábojů) realismus trochu kazí, stejně jako občasné nelogické kroky protivníků (tj. přestat se krýt a jít střílet jak ten největší badass). První přestřelka je ale přesně tím, co by realita nabízela. 

Tak doufám, že jste si něco odnesli a že si jeden z těch filmů i pustíte. 


Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si jako první, co je nového

Většina šermířských soubojů trvá, stejně jako většina akčních scén, dlouho secvičit a natočit. Minule jsem probral případy, které se rozhodli realističnosti jít naproti co nejvíc, ale nyní jde veškerá uvěřitelnost stranou a hlavním kritériem je stylovost. Řazeno podle abecedy.

Než to byly duely s pistolemi, byly to duely s meči, nebo kordy. Problém u filmových šermířských soubojů je, že nevypadají vůbec atraktivně, a proto ty nejrealističtější se většinou odehrávají ve filmech, kde akce nehraje prim, a tak se na ně pojďme podívat. Řazeno podle abecedy.

Minulý týden jsme probrali realistické filmové bitky, kde jsem vám mj. slíbil pokračování, tentokrát ale z opačné strany. Bojová choreografie je náročný proces, kde kaskadéři, potažmo i herci, ze sebe v tělocvičně dostanou všechno, aby nacvičili s koordinátorem kaskadérů ty nejlepší možné bitky. Chybí-li čas, peníze, nebo um (někdy chybí úplně...

Jakmile dojdou argumenty, náboje, či zbraně nejsou po ruce, musí si ve filmu postavy svůj spor vyřešit jednoduše pěstmi. Na ty nejrealističtější bitky se dnes podíváme. Řazeno podle abecedy.

Josef Tomáš Hromada-Filmový web
Všechna práva vyhrazena 2022
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky